چند نکته در مورد نحوه محافظت از دوربین های امنیتی در برابر شرایط آب و هوایی

هوا رو به سردی می‌رود، روزها کوتاه‌تر و تاریک‌تر می‌شوند، و صاحبان خانه‌ با تعجب می‌پرسند، “آیا دوربین امنیتی من در باران و برف کار خواهد کرد؟” رطوبت و دمای زیر صفر معمولاً با دستگاه‌های الکترونیکی سازگار نیستند، پس این سوال کاملاً منطقی است. پاسخ به آن بستگی زیادی به نوع دوربین امنیتی فضای باز و مکان نصب آن دارد.

درجه مقاومت در برابر آب و هوا را در دوربین خود بررسی کنید

دوربین‌های امنیتی مخصوص فضای باز معمولاً دارای یک کد مخصوص هستند که مقاومت آن‌ها در برابر شرایط آب و هوایی را نشان می‌دهد، که به آن رتبه‌بندی IP گفته می‌شود. این اطلاعات باید به صورت واضح در صفحه یا جعبه محصول ذکر شده باشد (معمولاً زیر بخش مشخصات فنی). اگر دوربینی فاقد رتبه IP باشد، به این معنی است که برای استفاده در فضای باز طراحی نشده و در برابر باران مقاومت نخواهد داشت.

رتبه‌بندی IP به صورت “IPXX” است و شامل دو عدد می‌شود. عدد اول میزان مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار را نشان می‌دهد که اگرچه مهم است اما به اندازه عدد دوم، که مقاومت در برابر آب را از 1 تا 9 نشان می‌دهد، حیاتی نیست. هرچه این عدد بالاتر باشد، دوربین در برابر آب، پاشش آب قوی و موارد مشابه مقاومت بیشتری خواهد داشت.

به دنبال دوربین‌هایی با رتبه‌بندی IPX5 یا IPX6 باشید که برای محافظت مطمئن در فضای باز و در شرایط آب و هوایی سرد مناسب هستند. دوربین‌هایی با رتبه بالاتر نادر هستند، اما نباید رتبه‌ای کمتر از این داشته باشند. همچنین، بخش اطلاعات محصول باید شامل محدودیت‌های دمایی باشد که شرایط عملکرد ایمن دوربین را مشخص می‌کند.

دوربین را زیر لبه بام و سایبان نصب کنید

حتی با وجود مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی، دوربین‌های مداربسته فضای باز نیز شکست‌ناپذیر نیستند. همچنان لازم است که از آن‌ها محافظت شود، به‌ویژه در برابر بارش مستقیم باران یا برف. در زمستان‌های سرد که باران یا برف جمع می‌شود و مقابل دوربین یخ می‌بندد، این مسئله اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

هنگام نصب دوربین‌های خود، مکانی مناسب زیر لبه‌های پشت‌بام یا در زیر سایبانی نزدیک را انتخاب کنید. فکر کنید که در هنگام باران شدید کجا دوست دارید پناه بگیرید؛ این مکان‌ها برای دوربین‌های شما نیز مناسب هستند. خوشبختانه، اکثر خانه‌ها دارای فضاهای سرپوشیده‌ای هستند که مناسب هستند و شما نباید مشکلی در یافتن مکانی که همچنان تمام زوایای مورد نیاز را پوشش دهد، داشته باشید.

دوربین های امنیتی را به سمت بالا کج نکنید

با تنظیم مناسب، نباید دوربین امنیتی را به سمت بالا خم کنید، مخصوصاً با میدان دید مطمئنی که امروزه وجود دارد. علاوه بر این، دلیل دیگری برای جلوگیری از خم کردن دوربین به سمت بالا وجود دارد – مثلاً برای دیدن لانه پرندگان یا دروازه‌ای که در سربالایی قرار دارد – و آن هم باران است.

باران می‌تواند بر روی لنز دوربین خمیده تجمع یابد، آن را مات کند و به تدریج لنز را لکه‌دار سازد. همچنین، مقدار زیادی رسوب می‌تواند جمع شود که خشک شده و پاک کردن آن دشوار می‌گردد. برای داشتن تصویری واضح و نگهداری راحت‌تر، دوربین‌ها را تا حد امکان به سمت جلو و کمی به سمت پایین متمایل کنید.

دوربین را از وزش باد دور نگه دارید

تمام قسمت‌های خانه شما ممکن است در زمان طوفان کمی باد بخورد، اما بادهای مستقیم و قوی دو مشکل اساسی ایجاد می‌کنند. اول، آن‌ها می‌توانند حجم زیادی از گرد و غبار و آشغال را وارد دوربین کنند، که این امر برای لنز بسیار مضر است و برای بدنه دوربین نیز خوب نیست. دوم، در طوفان‌های برفی و بارانی، بادهای مستقیم می‌توانند مقدار زیادی بارش را به دوربینی که در حالت عادی محافظت می‌شود، برسانند. پس اگر شما راهروها یا گوشه‌هایی با جریان باد شدید در اطراف خانه‌تان می‌شناسید، از نصب دوربین‌های امنیتی در آن مکان‌ها خودداری کنید.

یک محفظه کامل دوربین پیدا کنید

شما می‌توانید استفاده از یک محفظه کامل برای دوربین را در نظر بگیرید، که کمی شبیه به خانه پرندگان است اما با یک پنجره شفاف در جلو. دوربین در داخل قرار می‌گیرد و از ضربات عنصری محافظت می‌شود. علاوه بر این، محفظه گرم‌تر است و شما حتی می‌توانید یک دستگاه گرمایشی اضافه کنید تا دوربین را در برابر یخ‌زدگی محافظت نمایید.

با توجه به اینکه محفظه‌ها هزینه اضافی دارند، نصب آن‌ها دشوار است و نیاز به نگهداری و تمیزکاری مکرر دارند، ما تنها در شرایط بسیار سخت آن‌ها را پیشنهاد می‌کنیم. اگر زمستان‌ها در منطقه شما به شدت سرد است و با کولاک‌های بزرگ مواجه هستید، استفاده از یک محفظه ممکن است ارزش وقت شما را داشته باشد. در غیر این صورت، احتمالاً نیازی به آن نیست.

از کابل‌های محافظت شده و ضد آب استفاده کنید

اگر از دوربین‌های امنیتی سیمی، دوربین‌های PoE یا مدل‌های مشابه استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که کابل‌های شما برای استفاده در فضای باز مناسب و محکم متصل شده‌اند. کابل‌هایی که برای فضای باز طراحی شده‌اند معمولاً دارای پوشش سیلیکونی اضافی یا محافظ اتصال هستند که مقاومت در برابر رطوبت را نشان می‌دهد. در مواردی، شاید لازم باشد که جعبه اتصال محافظی برای مدیریت سیم‌کشی یا خروجی‌های دوربین نصب کنید، که این کار معمولاً توسط یک برقکار انجام می‌شود.

دیدگاه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *